2013. február 10., vasárnap

Heróka

Vagy más néven csörögefánk, forgácsfánk. Nálunk heróka néven szerepel abban a már oly sokat emlegetett, elnyűtt receptes füzetben, így a bejegyzés címének is ezt választottam. :)
Mivel a heróka a farsang egyik elengedhetetlen süteménye, így ma, életemben először egyes-egyedül nekiláttam és elkészítettem. Mivel nem bíztam magamban, és abban, hogy sikerül, meg hogy Ádámnak ízleni fog, csak fél adagot készítettem. Kár volt, mert nagyon finom lett. Ádámnak is nagyon-nagyon ízlett, már több, mint a felét megettük. :) Szóval bátran álljatok neki, nincs benne semmi ördöngösség. :)

Egy kis hiba azért becsúszott: bár biztosra vettem hogy van itthon derelye metélőm, sajnos tévedtem, így jobb híján egy éles késsel vágtam fel. Az ízén ez ugyan semmit nem változtatott, de ami a látványt illeti, a fordos szélű lett volna az igazi.



Íme tehát a mi sok-sok éves heróka receptünk:

Hozzávalók:

Tésztához:
  • 40 dkg liszt 
  • 10 dkg vaj 
  • 2 dkg porcukor 
  • ½ citrom leve és héja 
  • ½ dl rum 
  • kb. 1 kis pohár tejföl 
  • 4 db tojás sárgája 
  • csipet só 
Sütéshez:
  • zsír vagy olaj (zsírban sütve szerintem finomabb)
Tálaláshoz:
  • vaníliás porcukor 
  • sárgabarack lekvár 
A lisztet, porcukrot és a csipet sót elkeverjük, majd elmorzsoljuk benne a vajat. Közepébe egy kis gödröt formálunk, ebbe ütjük a 4 tojás sárgáját, hozzáadjuk a rumot, fél citrom levét és héját, és annyi tejfölt, hogy közepes keménységű tésztát kapjunk. Alaposan összedolgozzuk, majd hideg helyen legalább 20 percig pihentetjük.


Ezután kb. 2 mm vastagságúra nyújtjuk (nagyon kevés liszttel szórjuk csak nyújtás közben!), és tetszőleges méretű négyzetekre vagy téglalapokra vágjuk (én először négyzetekre vágtam, és azokat vágtam ketté).

 

Ha a négyzet formát választjuk, akkor így járjunk el (mamám módszere): 
  • két csíkot vágjuk bele átlósan
  • mindkét csücskét húzzuk át a vágásokon

Ha téglalapot vágunk, akkor így járjunk el:
  • vágjunk bele középen, a hosszanti oldallal párhuzamosan egy csíkot 
  • az egyik (csak az egyik!) rövidebb oldalát megfogva húzzuk át a tésztát vágáson


Íme a végeredmény:


Ezután forró zsírba mindkét oldalát világos barnára sütjük, vaníliás cukorral alaposan meghintve, lekvárral tálaljuk. Gyorsan sül, ezért nagyon figyeljünk oda sütés közben!

És íme, a légiesen könnyű heróka. Ha jól dolgoztunk, sütés közben szépen felhólyagosodik, öröm beleharapni! :)

5 megjegyzés:

teller-cake írta...

Átment a megjegyzésem? Valami hibát írt ki a párbeszédablakban a gép...Szóval tetszik az elnevezés, még nem hallottam, de imádom ezt a finomságot! :)

Ditti írta...

Szia, ez most átjött, de ha írtál előtte is valamit, az sajnos nem. :( Nem tudom mi lehetett a baj. Velem is előfordult már más blogon.
Én is imádom ezt a sütit, most már Ádám is! :)

Névtelen írta...

A falunkban még ma is így hívják ezt a finomságot :))Eszter

Ditti írta...

jajj de jó! Örülök, hogy máshol is ismerik ilyen néven! :) Szerintem ez a tót (szlovák) elnevezése lehet a csörögefánknak.

Viki írta...

Imádom a herókát, bár nálunk Csőröge a neve.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...